Zpět na Aktuality

Po Praze na kole? Kombinujte možnosti!

13. února 2017

Kodaň, Amsterdam, Berlín… Místní obyvatelé si život v těchto metropolích bez cestování na kole už představí jen těžko. Kolo se pro řadu z nich stalo dopravním prostředkem první volby. Proč Praha stále jen hledá cestu mezi města, která jsou mimořádně přátelská k cyklistům?

Svou roli bezesporu hrají geografické podmínky. Šlapání do pedálů v kopci z Holešovic do Kobylis pochopitelně nejde srovnávat s jízdou po rovinatém Holandsku. A ne každý má možnost využít elektrokolo, aby si cestu do kopce usnadnil. Dalším zásadním faktorem jsou meteorologické podmínky. Moknout na kole nechce asi ani ten nejzarputilejší cyklista. Jenže déšť se nevyhýbá ani Kodani nebo Berlínu. Dobrá zpráva každopádně je, že Praha ekologické způsoby přepravy vítá a zdejší dopravní podnik vychází cyklistům vstříc.

Pryč jsou časy, kdy nepřicházelo v úvahu naložit kolo do tramvaje. Současná přepravní pravidla jsou k cyklistům o dost benevolentnější a tento systém by se dal zjednodušeně označit jako „cyklovýtah“. Na určitých místech Prahy můžete nastoupit do vagonu a nechat se vyvézt do zastávky, kam se vám nechce šlapat. Vybraly se úseky, kde toto využití dává smysl, třeba již zmíněná cesta z Holešovic do Kobylis. A navíc můžete tramvají pokračovat až k Ďáblickému háji, oblíbené cyklistické destinaci. Ve všední den smíte s kolem do tramvají na vybraných úsecích až do druhé hodiny odpolední a dále pak po sedmé hodině večerní. O víkendu a ve svátek pak můžete kola přepravovat po celý den. Zastávky jsou označeny piktogramem a jízdné za kolo v tramvaji neplatíte.

Metrem se kolo smí přepravovat na všech trasách bez jakéhokoliv časového omezení. To jistě není pro nikoho žádná novinka. Pozornost si zaslouží nedávné rozšíření možností přepravy. Nově mohli cestující zaznamenat piktogramy zobrazující jízdní kolo v zeleném kruhu na dveřích vagonů. Všechny takto označené dveře můžete pro jeho naložení využít. Jsou to ty, které vedou na první a poslední plošinu v každém vagonu soupravy, tedy kromě prvního. Tam s kolem nesmíte na plošinu za kabinou řidiče. V metru tak již není povinné používat pouze dříve tolik oblíbenou zadní plošinu posledního vagonu. Neváhejte a využijte i ostatní. Pochopitelně ale s ohledem na své spolucestující. Důležité je kolo během přepravy zajistit proti pohybu a neomezovat ostatní. Přeplněné metro nechte raději ujet, intervaly jsou ve špičce krátké, někdy je to i méně než jedna minuta. Ani v metru jízdné za kolo neplatíte.

O parkovištích P+R již bylo napsáno mnoho a do povědomí obyvatel metropole si našla cestu. Víte ale, jaké parkoviště označuje symbol B+R? Překlad anglického „bike + ride“ jistě napoví. Přijedete na kole a pokračujete hromadnou dopravou. Ano, i v Praze u vybraných stanic metra, kde fungují záchytná parkoviště P+R, můžete využít tuto alternativu. Princip je jednoduchý. Kolo na parkovišti B+R umístíte do stojanu, který je v dohledové vzdálenosti od zázemí hlídače parkoviště. Za peněžní zálohu si můžete vypůjčit i zámek. Parkoviště B+R jsou v provozu ve stejný čas jako metro. Využívat je tedy můžete od prvního, časně ranního spojení až do posledního, které přijíždí po půlnoci.

Co ještě by tedy mohlo bránit milovníkům cyklistiky přepravovat se po metropoli bezpečně a užít si jízdu na kole? Možná hbité ruce nenechavců. Kola se kradou a ani naše město není výjimkou. Neukradnou vám ale to, které nevlastníte. V Praze funguje v současné době více systémů pro sdílení kol a další dobrá zpráva je, že magistrát chystá svůj vlastní městský systém, jenž bude mít pro jejich vyzvednutí a odložení pevná stanoviště.

Jsou-li v centru města či v některých jeho vybraných částech místa, kde vám infrastruktura pro cyklisty nevyhovuje nebo se na ni prostě jen necítíte, nebojte se kombinovat cyklistiku s hromadnou dopravou. Připravovat se o zážitek z jízdy na kole jen kvůli dílčím úsekům je škoda.